Delprojekt C

Learning to manage life – lived citizenship of children and young people with a psy-diagnosis

Dette delprojekt fokuserer på spændingerne mellem selvstændiggørelse, disciplin og modstand på bosteder i interaktionerne mellem socialarbejdere og børn og unge med en psykisk diagnose. Målet er at tilvejebringe viden om udviklingen af disse børn og unges levede medborgerskab, både som proces og produkt. Delprojektet bidrager til hovedprojektet med viden om:

1. Hvordan styring i form af omsorg, behandling, uddannelse og støtte bidrager til at forme det levede medborgerskab.

2. Generationers og psykiske diagnosers rolle i forhold til formningen af det levede medborgerskab.

3. Det rumlige flows rolle i sammenhængende sociale konstruktioner i magtrelationen mellem børn/unge og voksne, omsorg, uddannelse, psykiske afvigelser, behandling, ’det gode liv’ og støtte.

Inden for rammen af hovedprojektet trækker dette delprojekt på viden fra nye sociale barndomsstudier. Disse studier fremhæver barndommens sociale konstruktion, den generationelle orden som en del af de samfundsmæssige strukturer, der krydser andre sociale ordner (køn, etnicitet, sårbarhed osv.), børns handlen og rettigheder til medborgerskab samt deltagelse. I relation til sidstnævnte har forskning vist, hvordan børn og unges levede medborgerskab, på trods af en generel støtte, stadig er en kamp for anerkendelse på grund af den generationelle orden. Især sårbare børn og unge med en psykisk diagnose synes at blive mødt med mistillid, der medfører negative konsekvenser for deres levede medborgerskab.

De institutioner, der indgår som cases, er udvalgt, fordi personalet eksplicit ønskede at muliggøre og styrke den inkluderende medborgerskabslæring. Dette gør disse institutioner til kritiske og paradigmatiske cases: kritiske i forhold til disciplinerende og diskriminerende dynamikker; paradigmatiske fordi de afslører og dermed muliggør en undersøgelse af dilemmaerne og spændingerne mellem selvstændiggørelse, disciplin og modstand. Dette skaber også muligheder for at identificere en fremtidig kurs for inkluderende praksisser.

Projektet er ledet af projektleder Hanne Warming.