Om projektet

Selvom nyere studier har fokuseret på hjemløse, unge kriminelle samt børn og unge med en psykisk diagnose, er forskning om disse og andre udsatte gruppers udfordringer med medborgerskab begrænset.

Empiriske studier af det rumligt levede medborgerskab, og de kulturelle, sociale og politiske praksisser, det udgøres af, er ligeledes begrænsede. Ud over viden om, hvordan dagligdagsinteraktioner mellem socialarbejdere og klienter former udsatte gruppers levede medborgerskab (relevant for socialarbejdere og politikere), kan forskningen også bidrage værdifuldt til teoretiseringen af medborgerskab.

Dette projekt bidrager til at lukke nuværende huller i videnskaben. Det mangesidede forskningsdesign muliggør en sammenligning af rumlige dynamikker og dermed en analyse af, hvordan rum påvirker de interaktioner, hvor det levede medborgerskab formes. Denne ramme giver os mulighed for at udvikle teorier om dem, der lever på kanten af samfundet, både indenfor feltet af det levede medborgerskab og socialt arbejde. Det nyskabende ved projektet er sammenligningen af diskriminerende og inkluderende rumlige dynamikker blandt forskellige kategorier af klienter, der spænder over både forskellige institutionelle omgivelser og den generationelle orden, der adskiller voksenlivet og barndommen.

Projektet producerer empirisk og teoretisk viden om barrierer, dilemmaer og muligheder for disse tre gruppers levede medborgerskab samt udsatte grupper generelt.

Alle tre delprojekter har et empirisk fokus på udsatte grupper og på, hvordan praksisser i socialt arbejde bidrager til af forme deres levede medborgerskab. Dette muliggør en unik komparativ undersøgelse af rumlige dynamikker, det vil sige, hvordan de sociale rums materialistiske og symbolske karakteristika påvirker, måden hvorpå det levede medborgerskab skabes gennem interaktioner. Delprojekterne knytter sig til en overordnet teoretisk ramme, men hvert delprojekt har også sin egen teoretiske vinkel, hvilket tillader en rig teoretisk udveksling, som fremmer projektets samlede synergi.

Læs mere om delprojekterne her:

A. Young offenders in contact with social workers – A sense of belonging, difference-centered citizenship, participation and trust

B. Reaching out, pulling in: creating citizens?

C. Learning to manage life – lived citizenship of children and young people with a psy-diagnosis